Ouder stel opgelicht en financieel achtergelaten met niks.
***UPDATE 8 juli 2020***
Vandaag zijn mijn ouders te zien op TV West om 16:30 uur.
Video: https://www.facebook.com/311892502200001/posts/3154750567914166/?sfnsn=mo&d=n&vh=e
Interview: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4073380/Richard-werd-voor-37-000-euro-opgelicht-door-nepbankmedewerker
***UPDATE 12 juni 2020***
Ik ben samen te zien samen met mijn ouders in het programma, Goedemorgen Nederland op zender NPO 1 rond 07:45 & 09:20 uur. Er wordt door een 2e kamerlid gesproken over deze manier van oplichting en hoe het kan zijn dat er toch mensen voor vallen.
HET VERHAAL
Onze ouders zijn slachtoffer geworden van een ING fraude/oplichtingstruc. Hun spaargeld/pensioen/hypotheek geld met één telefoongesprek compleet verdwenen. Achtergelaten met niks, achtergelaten in verdriet, schaamte, machteloosheid en angst. De oplichters hebben €37.000 afhandig kunnen maken van mijn ouders.
Onze moeder die werkte of beter gezegd had een hobby in de zorg, zij werkte met kinderen met een beperking die ze als haar eigen kinderen beschouwde. Helaas door de zware, intensieve werkzaamheden moest mijn moeder stoppen in maart 2017 door een afgebrokkelde ruggenwervel. Zij moest kort daarna geopereerd met een langdurige revalidatie als gevolg. Helaas kon zij met haar medische beperkingen niet meer het werk uitvoeren en moest zij na 19 jaar afscheid nemen. Zij kreeg een geldbedrag en dit hebben mijn ouders op hun spaarrekening gezet om te gebruiken voor haar pensioen.
Op donderdag 28 mei jl. werden mijn ouders gebeld door het fraude helpdesk nummer van de ING Bank. Een vriendelijke vrouw vertelde hen dat er verschillende pogingen zijn gedaan door heel Nederland en buitenland om in te loggen in zijn online bankieren account en dat hun spaargeld in gevaar zou zijn en dat het per direct veilig gesteld moest worden. Hiervoor hadden zij de hulp van mijn ouders bij nodig. Met de angst om hun spaargeld kwijt te raken, gingen zij in goed vertrouwen verder in gesprek met de oplichters nadat zij het nummer nogmaals gecontroleerd hadden. Eerst moesten zij hun limiet FLINK verhogen om dit bedrag überhaupt over te kunnen maken. Vervolgens moesten zij het spaargeld naar een beveiligde kluisrekening storten van de KNAB. Het was gelukt mijn ouders waren opgelucht dat het spaargeld veilig was. Zij werden nog ‘’doorverbonden’’ naar een collega om de procedures door te nemen en werd er verteld dat zij aangifte konden doen bij de politie bij hun in de buurt. Zij ontvingen nog een casenummer en een kluiscode om de rekening te deblokkeren en dan zouden zij het geld terug krijgen op een hun bankrekening.
Dit voorval roept veel vragen op bij de familie. Hoe kan iemand die al 40 jaar trouwe klant is van ING in één keer heel zijn hebben en houwen wegstorten naar een KNAB bankrekening nummer. Mijn ouders hebben nog nooit zo groot bedrag overgemaakt. Waarom gaan er geen alarmbellen af bij de bank, is er niemand die dit niet vertrouwde en het geld heel even reserveerde voordat ze het doorlieten gaan, bestaat er nog iets van zorgplicht? Kan ING ons met zekerheid vertellen dat het oplichters zijn die gebruik maken van spoofing? Hoe wisten de oplichters dat mijn ouders klant zijn van de ING en met daarbij zijn telefoonnummer en andere persoonlijke gegevens?
De ING bank doet niks en laat mijn ouders in de kou staan. Er is aangiften gedaan en de politie neemt het hoog op, maar dit zal mijn ouders niet helpen hun geld terug te krijgen.