€ 29.676 van € 25.000 opgehaald

 100%
1201 donaties in 4 jaren
Deze campagne is beëindigd.

Een vader pensioen in zicht, financieel VOLLEDIG uitgekleed door oplichters.

€ 29.676 van € 25.000 opgehaald
Deze campagne is beëindigd.
het verhaal

Dit verhaal van een maat van mij raakte mij zo enorm. Laten we allemaal ons steentje bijdragen:

UPDATE 2

WOW! Vanmorgen wakker gebeld door Nando. We zijn er al! Wat zijn wij dankbaar voor iedereen die heeft geholpen op wat voor manier dan ook. Wat voor de familie belangrijk is, dat het bericht gedeeld blijft worden voor de bewustwording van mensen over deze vorm van oplichting. Echt iedereen bedankt! 

UPDATE:

Lieve mensen,


Allereerst willen we iedereen bedanken voor het delen, doneren en lieve berichten! We hebben nooit durven dromen dat dit zo een succes zou worden! We verhogen de doelstelling nog eenmalig, om André zoveel mogelijk schadeloos te kunnen stellen. 

MEDIA:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5138011/oplichting-ing-helpdesk-spoofing-man-spaargeld-pensioen-voorburg


HET VERHAAL:

Op naar een welverdiende, toch nog mooie, oude dag voor André!

Dit is de liefste man ter wereld: mijn vader. Maandag 25 mei, met zijn pensioen in zicht, financieel VOLLEDIG uitgekleed door oplichters! TERUG NAAR €0,-.


- DEEL DIT VERHAAL AUB ZOVEEL MOGELIJK OM MEER SLACHTOFFERS TE VOORKOMEN -


Na 42 dienstjaren bij dezelfde baas gaat hij komende december met welverdiend pensioen. Lekker rustig aan, genieten, meer leuke dingen doen. Een pensioen waarvan hij al eens mooie verwachtingen heeft moeten bijschaven. Vier jaar geleden heeft hij zich er namelijk bij neer moeten leggen dat hij hier niet samen met mijn moeder van kan genieten. Zij overleed na een slepend ziekbed op 62-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Mijn vader is geen dag van haar zijde geweken. Ook de 44 jaar daarvoor niet.


Ik ben zo onwijs trots hoe hij zich na deze tegenslag heeft opgericht. Hij ging vaker in zijn eentje de hort op, in zijn eentje op vakantie en ook ging hij eindelijk weer beter voor zichzelf zorgen. Zo was hij de laatste tijd apetrots op zijn prestatie om 20kg af te vallen en meer te gaan bewegen.


Zijn lichamelijke gezondheid werd beter en door zuinig te leven was hij financieel ook klaar voor zijn pensioen. Alles veilig en overzichtelijk bij de ING-Bank, of de Postgiro zoals hij het kende toen hij in zijn tienerjaren daar een bankrekening opende.


Voor maandag 25 mei was er geen vuiltje aan de lucht. Totdat om 18:19 de ringtone van zijn mobiele telefoon ging. Hij herkende het nummer: namelijk de alarmlijn van de ING die mijn vader, voor het geval hij ooit zijn bankpas zou moeten blokkeren, in zijn telefoonboek had genoteerd. Een beschaafd Nederlands-sprekende vrouw stelde zich voor als fraudedeskmedewerker van de ING. Zij bespeurde vreemde inlogpogingen vanuit Groningen, Utrecht en Rotterdam en zij stelde mijn vader de vraag of het klopte dat hij €2.000,- wilde overmaken naar Oekraïne. 


Natuurlijk wilde hij dat niet. Dit was exact waarom hij trouw intuned om Kassa, Radar, Opgelicht en Opsporing Verzocht te zien. Juist om niet in het ootje te worden genomen!


De vrouw aan de lijn stelde mijn vader gerust dat zij op tijd waren om zijn geld veilig te stellen. Hiervoor zou een zogeheten kluisrekening worden geopend. De 'fraudedeskmedewerker' kon mijn vader met een paar simpele stappen helpen om zijn geld veilig te stellen op deze kluisrekening. Enige haast was wel geboden want een vrouw uit Almere was zogenaamd €200.000,- verloren en zou vreselijk veel spijt hebben dat zij geen gebruik heeft gemaakt van de kluisrekening. Maar gelukkig waren de stappen snel en simpel uitvoerbaar, de vrouw beloofde aan de lijn te blijven en alles samen door te lopen. Allereerst hielp zij het daglimiet te verhogen om vervolgens het spaartegoed over te hevelen naar de betaalrekening zodat daarna het geld veilig kon worden gestald op de kluisrekening. Omdat het systeem 15 minuten nodig heeft om het daglimiet aan te passen kreeg mijn vader de gelegenheid een glaasje water te halen, hij zou immers wel zijn geschrokken.


Na die 15 minuten kon mijn vader dan eindelijk al zijn geld overmaken op de kluisrekening. Eerder had de vrouw uitgelegd hoe mijn vader de volgende dag het geld van de kluisrekening terug kon krijgen. Hiervoor werd een afspraak gemaakt met een speciale casemanager die de volgende ochtend naar het lokale bankfiliaal zou komen. Op vertoon van een geldig legitimatiebewijs, de bankpas en de kluiscode kon het geld weer terug op de inmiddels veilige rekening worden geplaatst.


De vrouw beeindigde het gesprek even geduldig en vriendelijk als het begon. In 1 uur 7 minuten en 46 seconden heeft zij mijn vader volledig kaalgeplukt; afgenomen wat hij in zijn werkzame leven heeft kunnen sparen. Álles. Geen geld voor boodschappen achterlatend. Niets. 0. De buit was binnen.


Toen mijn vader mij, nog in de overtuiging dat zijn geld veilig was, op de hoogte stelde van het voorval ben ik naar hem toe gespoed. Zodra ik de overboeking zag kreeg ik ernstige twijfels maar was ik niet direct overtuigd dat het foute boel was. En wel hierom: ik heb om in contact te komen met de alarmlijn hetzelfde telefoonnummer moeten bellen als waarvandaan de oplichters hebben gebeld!


De echte fraudedeskmedewerker gaf direct ten gehore dat er inderdaad die avond iemand actief was die op deze slinkse wijze slachtoffers maakt. Mijn vader vroeg ondertussen nog of hij de collega aan de lijn kon krijgen die hij zojuist had gesproken. Het drong bij hem gewoon niet door dat diegene die zich uitgaf als fraudedeskmedewerker, en hem vanaf het vertouwde nummer belde, juist de oplichtster was!


Nu is mijn vader in zak en as. Zelf zijn bankzaken verrichten durft hij niet meer. De bank heeft al te kennen gegeven dat het eigen schuld dikke bult is. Hij is zelf overgegaan op betaling dus bestaat er geen gehele of gedeeltelijke schadeloosstelling. Een gewaarschuwd mens telt voor twee zegt men dan. En welbeschouwd is het mijn vader zijn schuld dat hij de "fraudedeskmedeweker" heeft vertrouwd. 


Maar in hoeverre kan dit bankklanten als mijn vader worden aangerekend? Mijn vader is exemplarisch voor een doelgroep die niet online is opgegroeid en mede daarom grote moeite heeft om de talloze manieren van oplichting te herkennen. Hij is simpelweg in een val getrapt van een oplichter die veel gewiekster is als waar mijn vader tegen is opgewassen. En ondertussen hebben de ING Bank en de KNAB Bank de oplichters geen strobreed in de weg gelegd. Dit terwijl het een transactie betreft waarvan alle fraudeparameters in het dieprood met loeiende sirenes hadden moeten schieten! In 50+ jaren bankgeschiedenis heeft mijn vader nooit zoveel geld verschoven op zijn rekening en zeker niet nadat hij luttele minuten daarvoor zijn betaallimiet heeft VERZESVOUDIGD! 


Mijn doel is dat zoveel mogelijk mensen weten hoe deze oplichting werkt. En bovenal wil ik iedereen erop attenderen dat het geld van vooral oudere mensen geen moment veilig is bij de bank! Het is nog nooit zo makkelijk geweest om al je geld te verliezen. En helaas zijn er veel oplichters actief die jou, je ouders en je grootouders hier graag een handje mee helpen. Wees gewaarschuwd!


Meer info over deze scam (item AVROTROS Opgelicht?!):

https://youtu.be/DptS7DVz_90

Nando van Overveld 

Over de campagne
Beheerder:
Vincent Draaisma
Gestart op:
28 May 2020
Gecontroleerd
Ontvangen donaties
Donaties laden...